Články

Daniel Schorr

Daniel Schorr


We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Daniel Schorr se narodil v New Yorku 31. srpna 1916. Jeho rodiče byli židovští přistěhovalci, Tillie a Gedaliah Tchornemoretz, z dnešního Běloruska. Poté, co navštěvoval College of the City of New York, přispíval články do Židovský denní zpravodaj a New York Journal American.

Schorr sloužil ve zpravodajské službě Spojených států během druhé světové války (1943-45). V roce 1946 se připojil k Monitor křesťanské vědy. Později se přestěhoval do The New York Times. Schorr pracoval jako zahraniční zpravodaj a informoval o Marshallově plánu a vytvoření aliance NATO.

V roce 1953 byl Schorr přijat Edem Murrowem, aby pracoval pro CBS News jako jeho diplomatický korespondent ve Washingtonu. To zahrnovalo vyšetřování tvrzení vznesených senátorem Josephem McCarthym. V roce 1955 otevřel kancelář CBS v Moskvě. O dva roky později provedl Schorr vůbec první televizní rozhovor s Nikitou Chruščovem. Později téhož roku byl Schorr zatčen policií a deportován ze Sovětského svazu.

Schorr se vrátil do Washingtonu a cestoval s prezidentem Dwightem Eisenhowerem do Jižní Ameriky, Asie a Evropy. V roce 1959 udělal rozhovor s Fidelem Castrem v Havaně. V roce 1960 byl Schorr přidělen do Bonnu jako vedoucí kanceláře CBS pro Německo a východní Evropu. Zabýval se berlínskou krizí a budováním Berlínské zdi a hlásil události ze všech zemí Varšavské smlouvy. V roce 1964 byl Schorr téměř vyhozen poté, co oznámil, že Barry Goldwater byl spojen se skupinou německých pravicových vojenských mužů.

Schorr se vrátil do Spojených států v roce 1966 a informoval o domácích problémech. To zahrnovalo předsednictví Lyndona Johnsona a Richarda Nixona a hnutí za občanská práva. Podle Godfrey Hodgsona: „V roce 1966 ... Schorr odešel do Washingtonu. Tam naštval Nixona, Johnsonova nástupce z roku 1969, svými kritickými reportážemi. Schorr byl nesmlouvavý liberál. V roce 1970 natočil oslavný dokument pro CBS Reports o zdravotnictví. volala Nebuďte v Americe nemocní"vyšla jako kniha ve stejném roce."

V roce 1972 začal Schorr pracovat na plný úvazek na skandálu Watergate. Schorrovy zprávy o slyšení Senátu Watergate mu vynesly tři Emmy. V červnu 1973 se Bill Paley pokusil cenzurovat Schorrovu kritiku Richarda Nixona. Později bylo zjištěno, že Schorr byl přidán na Nixonův „seznam nepřátel“ a v důsledku toho byl vyšetřován FBI.

V důsledku skandálu Watergate se 9. srpna 1974 stal Richard M. Nixon prvním prezidentem Spojených států, který odstoupil z funkce. Nový prezident Gerald Ford nominoval Nelsona Rockefellera za svého viceprezidenta. Během jeho potvrzovacích slyšení vyšlo najevo, že za ta léta udělal velké dary peněz vládním úředníkům, jako byl Henry Kissinger.

Později téhož roku, Seymour Hersh z New York Times, publikoval sérii článků prohlašujících, že Ústřední zpravodajská služba byla vinna nezákonnými aktivitami. Ford ve svých pamětech řekl, že se obává, že vyšetřování Kongresu povede k „zbytečným odhalením“, která by mohla „ochromit“ CIA. On a jeho pobočníci se rychle rozhodli, že potřebuje zabránit nezávislému vyšetřování v Kongresu. Proto jmenoval Rockefellera do čela vlastního vyšetřování těchto obvinění.

Mezi další členy Rockefellerovy komise patřili C. Douglas Dillon, Ronald Reagan, John T. Connor, Edgar F. Shannon, Lyman L. Lemmitzer a Erwin N. Griswold. Výkonným ředitelem pracovní skupiny byl David W. Belin, bývalý poradce Warrenovy komise a přední zastánce teorie magické střely. V roce 1973 vydal Berlín svou knihu, 22. listopadu 1963: Vy jste porota, ve kterém hájil Warrenovu zprávu jako historický, „neotřesitelný“ dokument.

Ve své knize Zpochybnění tajné vlády: Vyšetřování CIA a FBI po Watergate, Kathryn S. byli všichni v minulosti zasvěceni do tajemství CIA nebo byli známí svou silnou podporou vládního tajemství. “

Novinář Joseph Kraft tvrdil, že se obává, že Rockefellerova zpráva neukončí „strašné pochybnosti, které národ stále žerou“. To se odrazilo v tehdejších průzkumech veřejného mínění. Pouze 33% důvěřovalo Rockefellerově komisi a 43% věří, že se komise změní v „další utajení“.

Na setkání s některými vysokými postavami na New York Times, včetně Arthura O. Sulzbergera a A. M. Rosenthala, prezident Gerald Ford nechal sklouznout informaci, že CIA byla zapojena do spiknutí s cílem zavraždit politické vůdce. Okamžitě jim řekl, že tato informace je mimo záznam. Tento příběh unikl Danielu Schorrovi, který o něm informoval na CBS News. Jak Schorr argumentoval ve své autobiografii, Zůstaňte naladěni: Život v žurnalistice: „Prezident Ford se rychle rozhodl odvrátit pátrací kongresové vyšetřování prodloužením funkčního období Rockefellerovy komise a zařazením otázky atentátu do svého programu.“

Rockefellerova zpráva byla zveřejněna v roce 1975. Obsahovala informace o některých zneužíváních CIA. Jak na to poukázal David Corn Blond Ghost: Ted Shackley a křížové výpravy CIA: „Prezidentský panel odhalil, že CIA testovala LSD na nic netušících subjektech, špehovala americké disidenty, fyzicky týrala přeběhlíka, vloupala a odposlouchávala bez soudních příkazů, nelegálně zachytávala poštu a činila se zjevně protiprávně“. Zpráva také přinesla podrobnosti o MKULTRA, projektu ovládání mysli CIA.

V červenci 1975 Fletcher Prouty řekl Danielu Schorrovi, že Alexander P. Butterfield byl špiónem CIA v Bílém domě. Butterfield toto tvrzení popřel a pohrozil, že oba muže bude žalovat za urážku na cti. Časopis hlášeno: "Navzdory své působivé bilanci se Schorr dostává do potíží, protože je často příliš dychtivý a řeže zatáčky. Je o něm známo, že se chová jako úzkostlivý nováček, aby udělal dojem tím, že ostatní loktem odstrčí stranou a silně zatlačí. Těsně před zakrytím Watergate obžaloby, například na kameru předpověděl, že velká porota jmenuje více než 40 lidí. Padlo sedm jmen. V CBS jej Washingtonský korespondent Leslie Stahl srdečně nenávidí, protože, jak říká přátelům, oklamal její příběhy o Watergate. "

V únoru 1976 Sněmovna reprezentantů hlasovala pro potlačení závěrečné zprávy jejího vyšetřovacího výboru zpravodajských služeb. Schorr, kterému byla dána předběžná kopie, informace prozradil Vesnický hlas. To vedlo k jeho pozastavení ze strany CBS a vyšetřování etickou komisí Sněmovny, ve kterém Schorrovi hrozilo vězení za pohrdání Kongresem, pokud neuvede svůj zdroj. Schorr odmítl a nakonec výbor rozhodl 6 až 5 proti pohrdavé citaci.

Schorr opustil CBS a napsal zprávu o tomto příběhu Watergate s názvem Vyčištění vzduchu. V roce 1977 byl vladařem profesorem žurnalistiky na Kalifornské univerzitě v Berkeley a tři roky psal pro Des Moines Register-Tribune Syndicate.

V roce 1979 byl Schorr požádán Tedem Turnerem, aby pomohl vytvořit Cable News Network. Schorr napsal svou vlastní smlouvu, v níž bylo uvedeno, že by neměl být žádán o to, aby dělal něco, co by odporovalo jeho smyslu pro etickou žurnalistiku. Sloužil ve Washingtonu jako jeho hlavní zpravodaj až do roku 1985, kdy odešel ve sporu o snahu omezit jeho redakční nezávislost.

Schorr našel práci v National Public Radio, kde pravidelně přispíval Konec konců, Víkendové vydání v sobotu, a Víkendové vydání neděle. On řekl USA Today: "Vydechl jsem dech svobody. Nikdo mi tady nikdy neřekl, co nemám dělat."

V roce 1996 obdržel Schorr Zlatou obušek Kolumbijské univerzity za „Výjimečné příspěvky k rozhlasovému a televiznímu zpravodajství a komentáři“. Ocenění, které je považováno za ekvivalent Pulitzerovy ceny. Schorr byl také uveden do síně slávy Společnosti profesionálních novinářů a v roce 2002 byl Schorr zvolen do Americké akademie umění a věd.

Schorr vydal svou autobiografii Staying Tuned: A Life in Journalism v roce 2001. Napsal také pravidelný sloupek pro Monitor křesťanské vědy. Jeho poslední dvě knihy byly Myšlenka svobodného tisku (2006) a Pojďte na to myslet: Poznámky ke konci tisíciletí (2007).

Daniel Schorr zemřel 23. července 2010.

Den poté, co se v tisku objevil příběh, který tvrdil, že CIA vyslala špiona do Bílého domu, plukovník Fletcher Prouty telefonoval novináři CBS Danielu Schorrovi se zarážející zprávou, že mužem byl bývalý Nixonův pobočník Alexander Butterfield. Schorr spěchal vysloužilého důstojníka letectva do Morning News sítě za jeho zveřejnění, které vyvolalo senzační titulky. Ale minulý týden, když Butterfield popřel Proutyho obvinění a naznačil, že by ho mohl žalovat za urážku na cti, plukovník v rozhovoru se svým rodným listem ve Springfieldu, Mass., Vyjádřil druhé myšlenky. Pak Prouty zmátl věci dále přepnutím zpět do svého původního příběhu. Toto chování typu jack-in-the-box vyvolávalo otázky nejen ohledně spolehlivosti Prouty, ale i Schorra.

Do konce týdne si šedesátiletý veterán Schorr myslel, že jeho expozice vypadá „hrozně“. Trvá však na tom, že měl důvod věřit Proutymu, protože plukovník mu dříve poskytl skalní exkluzivitu na jeho roli ve spiknutí s cílem zavraždit Fidela Castra. Přesto Schorr připouští, že si nikdy neudělal čas na to, aby si ověřil Butterfieldovo obvinění u dvou důstojníků letectva, o nichž mu Prouty tvrdí, že mu informace poskytli, nebo se velmi snažil dosáhnout samotného Butterfielda. Přesto Schorr říká: „Stále si myslím, že moje jediná alternativa byla jít. Jsme tady v televizních zprávách ve zvláštním byznysu. Nelze zkontrolovat platnost všeho ... Nemohu být v pozici potlačení Prouty. Co když má pravdu? Nemohu si hrát na boha. “

Spor není první, kdo v posledních letech Schorra zapletl. Na začátku Nixonovy administrativy rozhněval prezidenta tím, že přesně podal zprávu, že neexistuje žádný důkaz, který by podporoval Nixonovo tvrzení, že má připravené programy na pomoc farním školám. Jeho odměna: Nixon nařídil FBI, aby ho vyšetřila. Během Watergate se Schorr stal nejviditelnějším investigativním reportérem televize a sdílel tři Emmy se svými kolegy. Loni v únoru se Schorr přestěhoval na nové území tím, že nahlásil strach prezidenta Forda, že volání po vyšetřování CIA by mohlo odhalit roli agentury v plánech zahraničních vražd. O dva měsíce později bývalý ředitel CIA Richard Helms odsoudil Schorrovo hlášení jako „lži“ a nazval ho „Killer Schorr, Killer Schorr“. Nedávná zveřejnění ze strany Senátního výboru pro zpravodajské operace Schorra do značné míry potvrdila.

Přes svou působivou bilanci se Schorr dostává do problémů, protože je často příliš dychtivý a řeže zatáčky. V CBS ho korespondent Washingtonu Leslie Stahl srdečně nenávidí, protože, jak říká přátelům, oklamal její příběhy o Watergate.

Paley byl v San Francisku na republikánském sjezdu (1964) a měl špatnou náladu. Kvůli svému spojení s Eisenhowerem byl - byl oddaný Billovi Scrantonovi, dobrému, založení, slušnému kandidátovi té sezóny, a to způsobilo, že lidé z Goldwateru byli vůči CBS obzvláště podezřelí. Toto podezření se nezmenšilo, když Dan Schorr, tehdy v Evropě, vytvořil příběh spojující Goldwater s určitými pravicovými německými vojáky, příběh, který do popředí dostal veškerou počínající nedůvěru konzervativního politika. Skutečnost, že Scrantonovi na kongresu využívali tento konkrétní příběh, Paleyho znervózňovala dvojnásob. CBS byla na čas vyloučena ze sídla společnosti Goldwater. Sám Paley zpanikařil, když tlak narůstal, a požadoval, aby Přátelský oheň Schorr. Přátelský, který právě převzal funkci šéfa CBS News a byl v šílenství, se stále obracel na své zaměstnance a ptal se, co má dělat. Zaměstnanci to považovali za nevhodné. Zjevnou odpovědí bylo nevěnovat pozornost Goldwaterovi ani Paleymu, zejména proto, že se Schorrův příběh zdál platný. Friendly to vyřešil tak, že zavolal Schorrovi a opakovaně se ptal: „Jak jsi mi to mohl udělat? Jak jsi mi to mohl udělat?“ jako by Schorr podal příběh především jako způsob, jak dát Freda W. Friendly do tlakového hrnce. „Dal jsi mi palici,“ řekl Friendly Schorrovi. I když konvence právě začínala, vzduch byl odporný a Paley byl přesvědčen, protože Schorr zůstal nevyhořelý, že má příliš malou kontrolu nad svým vlastním zpravodajským oddělením: Nakonec byla krize Goldwater-Německo vyřešena, diktovala se ponižující omluva na CBS lidmi z Goldwater a přečtené vzduchem Cronkite a Schorrovo zaměstnání bylo zachráněno, i když jeho ego bylo pohmožděné.

O několik let později, bývalý C.B.S. zavolal mi dopisovatel Dan Schorr. Hledal informace týkající se F.B.I. vyšetřování, které proti němu Nixon zahájil v srpnu 1971.

Schorr mi později poslal svoji fascinující knihu Vyčištění vzduchu. Zajímalo mě v něm, že důkazy, které nasbíral při vyšetřování C.I.A. konečně mi objasnilo tajemství spojení Zátoka prasat při jednáních mezi Nixonem a Helmsem. „Je zajímavé, když dám dohromady Schorrova fakta s mými. Zdá se, že ve všech těch Nixonových odkazech na Záliv prasat ve skutečnosti odkazoval na atentát na Kennedyho.“

(Zajímavé je, že vyšetřování atentátu na Kennedyho bylo projektem, který jsem navrhl, když jsem poprvé vstoupil do Bílého domu. Vždycky mě zaujaly protichůdné teorie o atentátu. Nyní jsem cítil, že bychom byli schopni získat všechna fakta. Nixon mě ale odmítl.

Podle Schorra CIA jako následek zátoky prasat provedla několik pokusů o život Fidela Castra. Zástupcem ředitele plánů u CIA byl v té době muž jménem Richard Helms.

Castro bohužel o pokusech o atentát věděl pořád. 7. září 1963, několik měsíců před atentátem na Johna Kennedyho, Castro pronesl projev, ve kterém byl citován: „Ať se Kennedy a jeho bratr Robert postarají o sebe, protože i oni se mohou stát oběťmi pokusu, který způsobí jejich smrt. '

Poté, co byl Kennedy zabit, zahájila CIA fantastické krytí. Mnoho faktů o Oswaldovi nevyhnutelně ukazovalo na kubánské spojení.

1. Oswald byl zatčen v New Orleans v srpnu 1963 při distribuci pro-Castrových brožur.

2. V rozhlasovém programu v New Orleans vychvaloval Kubu a bránil Castra.

3. Necelé dva měsíce před atentátem navštívil Oswald kubánský konzulát v Mexico City a pokusil se získat vízum.

V mrazivé rovnoběžce s jejich utajováním ve Watergate CIA doslova vymazala jakékoli spojení mezi nimi. Kennedyho atentát a CIA. Zástupci CIA nezmínili Warrenovu komisi žádnou zmínku o pokusu o atentát na Castra. Ve skutečnosti šéf kontrarozvědky James Angleton z CIA zavolal Billa Sullivana z FBI a nacvičil otázky a odpovědi, které by dali vyšetřovatelům Warrenovy komise, například tyto vzorky:

Otázka: Byl Oswald agentem C.I.A.

A. Ne.

Otázka: Má CIA nějaké důkazy prokazující, že existovalo spiknutí s cílem zavraždit Kennedyho?

A. Ne.

A tady je podle mě nejzajímavější: Bill Sullivan, muž FBI, kterého CIA v té době nazývala, byl Nixonovým nejvyšším věrným přítelem FBI (v krizi Watergate by riskoval hněv J. Edgara Hoovera tím, že v roce 1969 Přepisy odposlechů FBI objednané Nixonem a jejich doručení do trezoru Robertu Mardianovi, Mitchellovu kamarádovi).

Je možné, že se Nixon od Sullivana dozvěděl něco o dřívějším utajení CIA Helmsem. A když Nixon řekl: „Je pravděpodobné, že vyhodí celý záliv prasat“, možná Helmsovi, ne tak jemně, připomínal utajení pokusů CIA o atentát na hrdinu Zátoka sviní, Fidela Castra - Operace CIA, která mohla spustit Kennedyho tragédii a kterou Helms zoufale chtěl skrýt.

Ráno 11. února kolega, kterého Schorr považoval za přítele, Laurence Stern z Washington Post, zavolal, aby ho informoval, že Vesnický hlas toho rána zveřejnil Pikeovu zprávu ... Stern chtěl vědět, jestli je zdrojem Schorr, ale Schorr se zdráhal prozradit svou roli. Oba novináři vedli dlouhý rozhovor, který putoval po záznamu i mimo něj. Navzdory Schorrovým „sofistickým únikům“ se reportér Post nakonec naučil dost identifikovat korespondenta jako zdroj zprávy. “Druhý den ráno Post označil Schorra nejen jako dodavatele tajných dokumentů, ale také hlavního aktéra toho, co navrhoval. byla „novinářská hra o morálku“.

Zveřejnění, že CIA ve svém domácím sledovacím programu s krycím názvem Operace Chaos klepala na dráty a prováděla vloupání, vyvolalo veřejné rozruch, který zásah v dalekém Chile ne. O vánočních prázdninách ve Vailu v Coloradu, prezident Ford, jak se později ukázalo, konečně dostal k přečtení zprávu generálního inspektora CIA, neformálně nazvanou Rodinné klenoty.

Podrobně popsal ohromující seznam 693 položek špatného zacházení CIA od experimentů s drogami měnících chování na nic netušících subjektech, z nichž jeden se vrhl na smrt z okna hotelu; atentát na spiknutí proti levicovým vůdcům třetího světa.

Prezident Ford, který se snažil udržet výbory Kongresu, které se již připravují na vyšetřování, odhalit to nejhorší, oznámil 5. ledna 1975 jmenování komise „modré stužky“ pro vyšetřování nevhodných domácích operací. Panel vedl viceprezident Nelson Rockefeller a jeho součástí byli takoví oddaní jako guvernér Ronald Reagan z Kalifornie, generál ve výslužbě Lyman Lemnitzer a bývalý ministr financí Douglas Dillon.

O několik dní později uspořádal prezident Ford dlouho naplánovaný oběd pro vydavatele New York Times Arthura O. Sulzbergera a několik jeho redaktorů. Ke konci se objevil předmět nově pojmenované Rockefellerovy komise. Výkonný redaktor A. Rosenthal poznamenal, že panel, kterému dominují postavy zřízení, nemusí mít u kritiků CIA příliš důvěryhodnosti.Ford přikývl a vysvětlil, že musí být ve svých volbách opatrný, protože s úplným přístupem ke spisům by se komise mohla dozvědět o věcech, za prezidentů sahajících až k Trumanovi, mnohem vážnějších, než domácí dohled, který měli instruovat, aby se na ně podívali.

Následné ticho přerušil Rosenthal. "Jako co?"

„Jako atentáty,“ odsekl prezident.

Na popud znepokojeného tajemníka zpravodajství Rona Nessena prezident požádal, aby jeho poznámka o atentátech byla uchovávána mimo záznam.

Skupina Times se vrátila do své kanceláře pro odvážnou hádku o tom, zda by mohli předat příběh potenciálně tak výbušný. Vedoucí redaktor E. C. Daniel zavolal do Bílého domu v naději, že přiměje Nessen, aby zmírnil omezení z „off-the-record“ na „hluboké pozadí“. Nessen byl více než kdy jindy neústupný v tom, že národní zájem diktuje, aby se na prezidentovo nešťastné přehlédnutí zapomnělo. Nakonec Sulzberger přerušil debatu s tím, že jako vydavatel se rozhodne, a rozhodl se nepoužívat zápalné informace.

To zanechalo několik redaktorů docela frustrovaných, což mělo za následek nevyhnutelný výsledek, že se slovo epizody začalo šířit a nakonec mě dostalo. Bez omezení mimo záznam jsem sám požádal kolegy CBS, aby zjistili, jak pokračovat v příběhu. Protože Ford použil slovo atentáty, předpokládali jsme, že hledáme osoby, které byly zavražděny - možná osoby, které zemřely za podezřelých okolností. Vypracovali jsme hypotézu, ale žádná fakta.

27. února 1975 přišla moje dlouholetá žádost o další schůzku s ředitelem Colbym. U kávy jsme diskutovali o Watergate a Operation Chaos, operaci domácího dohledu.

Nenápadně, jak to jen šlo, jsem se pak zeptal: „Jste lidé, kteří se podílejí na vraždách?“

„Už ne,“ řekl Colby. Vysvětlil, že od zprávy generálního inspektora z roku 1973 na toto téma bylo zakázáno veškeré plánování atentátů.

Zeptal jsem se, aniž bych očekával odpověď, kdo byl terčem před rokem 1973.

„Nemohu o tom mluvit,“ odpověděl Colby.

„Hammarskjold?“ Odvážil jsem se. (Generální tajemník OSN zahynul při leteckém neštěstí v Africe.)

"Samozřejmě že ne."

"Lumumba?" (Levicový vůdce v belgickém Kongu, který byl zabit v roce 1961, pravděpodobně jeho soupeři z Katangy.)

„Nemohu s tebou projít seznam. Promiň.“

Vrátil jsem se do své kanceláře, v hlavě jsem měl jména mrtvých zahraničních vůdců, kteří možná urazili americkou vládu. Bylo frustrující být tak blízko jednomu z hlavních příběhů mé kariéry a nedostat se mi do rukou. Po několika dnech jsem se rozhodl, že vím dost na to, abych šel do vzduchu i bez identity mrtvol.

Kvůli nepřesnosti prezidenta Forda jsem si neuvědomil, že nemá na mysli skutečné vraždy, ale atentáty na spiknutí. Věděl jsem jen, že atentát byl zbraní v arzenálu CIA, dokud nebyl zakázán při úklidu po Watergate, a že se prezident obával, že vyšetřování by mohlo odhalit temné tajemství. Posadil jsem se ke svému psacímu stroji a napsal: „Prezident Ford údajně varoval spolupracovníky, že pokud současné vyšetřování zajde příliš daleko, mohou odhalit několik atentátů na zahraniční úředníky zahrnující CIA ...“

Dvouminutový příběh „vyprávět“ proběhl ve večerních zprávách 28. února. I když jsem se mýlil při navrhování skutečných vražd, moje zpráva odhalila jedno z nejtemnějších tajemství v historii CIA.

Prezident Ford rychle zamířil k hledání vyšetřování Kongresu prodloužením funkčního období Rockefellerovy komise a zařazením otázky atentátu do svého programu. Komise narychlo naplánovala novou sérii tajných slyšení v apartmá viceprezidenta v přístavbě Bílého domu. Richard Helms, který již jednou vypovídal, byl ze svého velvyslancova místa v Teheránu znovu povolán domů na dva dny výslechu zaměstnanců komise a 28. dubna čtyři hodiny před komisí.

Čekal jsem s kolegy a vsazenými kamerami mimo slyšitelnu, přičemž se jednalo o to, že jsem požádal svědky, aby učinili poznámky k odchodu. Když se vynořil Helms, natáhl jsem ruku na pozdrav s veselým „Vítejte zpět“. Zapomněl jsem, že jsem byl ten nejbližší důvod, proč se vrátil.

Obličej popelavý únavou a napětím zuřil.

„Ty svině, synu,“ zuřil. „Ty zabijáku, ty čuráku Killer Schorre - tak by ti měli říkat!“

Potom vykročil před kamery a dal zpevněnou verzi své tirády. „Musím říci, pane Schorre, nelíbilo se mi, co jste říkali v některých vašich přenosech na toto téma. Pokud vím, CIA nikdy nebyla zodpovědná za zavraždění jakéhokoli zahraničního vůdce.“

„Probíhaly diskuse o možných vraždách?“ Zeptal jsem se.

Helms začal znovu ztrácet nervy. „Nevím, kdy jsem přestal bít svoji ženu, nebo ty jsi přestal bít svoji manželku. Mluv o diskusích ve vládě? Vždy se vedou diskuse prakticky o všem pod sluncem!“

Pronásledoval jsem Helmse chodbou a vysvětlil mu prezidentskou nerozvážnost, která mě přivedla k hlášení „atentátů“.

Nyní klidnější, omluvil se za svůj výbuch a podali jsme si ruce. Ale protože byli přítomni další reportéři, příběh jeho tirády byl v novinách další den.

Člověk zírá do kalendáře a hledá lekce, které by se mohl naučit. Jedna lekce je nebezpečí, že upadnete do „analogické pasti“ ... uděláte nové chyby a pokusíte se vyhnout se opakování těch starých.

Vedeni analogiemi jsme postupovali od syndromu k syndromu.

Generace jestřábů byla vychovávána na syndromu „no more Munichs“. Jeho symbolem byl britský premiér Neville Chamberlain, muž s deštníkem, který se pokusil uspokojit Hitlerův apetit tím, že ho nakrmil Československem. Pan Chamberlain slíbil „mír v naší době“ a jeho omyly přivedly svět ve své době do totální války.

Generace Američanů, kteří vyrostli na „už žádných Mnichovech“, se postavila Stalinovi, který nahradil Hitlera jako symbol totality. Jednalo se o „nejlepší a nejbystřejší“, kteří sbírali kolem prezidenta Kennedyho, který musel žít podle svého vlastního otce uklidňovače (Joseph Kennedy, který byl v letech 1938 až 1940 americkým velvyslancem v Británii).

Syndrom „no more Munichs“ - což znamená blok sovětské rozpínavosti - nám poskytl vše od Koreje po katastrofu v Zátoke prasat až po vietnamskou katastrofu.

Amerika se pod praporem proti appeasementu zavázala, že domino nebude padat v Evropě a Asii, a dokonce ani v Guatemale a Nikaragui.

Ale nefungovalo to. Neexistoval žádný komunistický monolit a Američané těžce doplatili na heslo „už žádné Mnichov“.

Dále jsme měli syndrom „už žádní Vietnamci“, neustálý strach z vtažení do nějaké bažiny. Syndrom „no more Vietnams“ znemožnil USA jednat v Somálsku, Rwandě a prvních pár let v Afghánistánu.

Ale ne v Iráku. Historie může zaznamenat, že Bushův syndrom „Osy zla“ znamenal konec éry „už žádní Vietnamci“.

Administrativa odhodlaná transformovat Blízký východ a podporovat demokracii neváhala s invazí do Iráku z pochybných důvodů. Zdá se, že veřejná podpora této války nyní ubývá tváří v tvář povstání neočekávaných rozměrů.

Možná je příliš brzy říkat: „Už žádní Iráčané“. Ale není příliš brzy na to, abychom řekli, že může být čas na syndrom „žádné další syndromy“

Připomínám, že základní otázkou kontroverze Karl Rove není únik, ale válka a to, jak byla Amerika do této války uvedena v omyl.

V roce 2002 se prezident Bush, který se rozhodl napadnout Irák, vrhl na casus belli. Téma zbraní hromadného ničení nepřineslo příliš mnoho, dokud pochybná zpráva italské rozvědky, částečně založená na padělaných dokumentech (později se ukázalo), poskytla důvod spekulovat o tom, že by se Irák mohl pokoušet koupit takzvaný žlutý koláč uran z africké země z Nigeru. Nezdálo se, že by vadilo, že CIA uvedla, že italské informace jsou „útržkovité a postrádají detaily“.

CIA, podněcovaná viceprezidentem Dickem Cheneym a v naději na získání přesvědčivějších informací, poslala Josepha Wilsona, starou africkou ruku, do Nigeru k vyšetřování. Wilson strávil osm dní rozhovory se všemi, kdo byli v Nigeru pravděpodobně zapojeni, a vrátil se, aby nenahlásil žádné irácké nabídky na uran, a Nigerův uran byl každopádně po mnoho let zavázán jiným zemím.

Žádné zprávy nejsou špatnou zprávou pro administrativu připravující se na válku. Ignorování Wilsonovy zprávy, Cheney mluvil v televizi o iráckém jaderném potenciálu. A sám prezident ve svém projevu o stavu Unie v roce 2003 prohlásil: „Britská vláda se dozvěděla, že Saddam Hussein nedávno hledal v Africe značné množství uranu.“

Wilson odmítl zachovat diskrétní ticho. Různým lidem řekl, že se prezident přinejmenším mýlil, maximálně říkal nepravdu. Nakonec Wilson přímo napadl administrativu 6. července 2003 New York Times op-ed s titulkem „Co jsem v Africe nenašel“ a objasnil své přesvědčení, že prezident záměrně manipuloval s inteligencí, aby ospravedlnil invazi.

Lze si představit zuřivost v Bílém domě. Z e-mailové komunikace korespondenta Time Matta Coopera nyní víme, že pět dní poté, co se objevil redaktor, poradil šéfovi své kanceláře super tajný rozhovor s Karlem Roveem, který ho upozornil na skutečnost, že Wilsonova manželka pracovala pro CIA a možná ho doporučil pro úkol v Nigeru. O tři dny později se objevil sloupek Boba Novaka, který dával jméno Wilsonovy manželky, Valerie Plame, a skutečnost, že byla tajným důstojníkem CIA. Novak musí dosud veřejně říci, zda byl jeho zdrojem pan Rove. Je dostatečně známo, že se dá předpokládat, že úniky Roveho nebo jiných jím zastupovaných představovaly odvetu proti někomu, kdo měl odvahu napadnout prezidenta USA, když se snažil najít nějaký věrohodný důvod pro invazi do Iráku.

Role Roveho a spolupracovníků se přidala k malému incidentu ve velmi velkém skandálu - snaze oklamat Ameriku, aby si myslela, že čelí hrozbě natolik hrozné, že ospravedlní válku.

Daniel Schorr, který zemřel ve věku 93 let, patřil ke generaci amerických novinářů, kteří si získali pověst v počátcích studené války. Zakryl Marshallův plán a budovu Berlínské zdi. Byl jedním z klasických generací reportérů „noste trenčkot jako odznak hrdosti“, kteří žurnalistiku neviděli jako odvětví zábavního průmyslu, ale jako posvátnou věc. Je ironií, že to z něj udělalo celebritu.

O více než 60 let později stále ve svém podpisu barytonu s přízvukem Bronxu komentoval světové záležitosti pro americký National Public Radio. Ačkoli se do té doby dostával do kanceláře pomocí Zimmerova rámce, loni v prosinci se naučil používat počítač a svůj poslední komentář ukončil jen 11 dní před smrtí s charakteristickou profesionalitou. „Děkuji,“ řekl jeho hostitel Scott Simon. A Schorr odpověděl: „Kdykoli!“

Schorr mohl být tvrdohlavý a pronikavý, ale vážil si divoké integrity. Byl navždy v problémech, jak se svými poddanými, tak se svými zaměstnavateli.

V roce 1976 ho po 23 letech vyhodila CBS, když unikl zprávě výboru Pikee Sněmovny reprezentantů o přestupcích CIA, včetně pokusů o vraždu Fidela Castra, Vesnický hlas, týdeník New York. To otevřelo historickou inkvizici zneužívání jejích pravomocí agenturou. Někteří byli kritizováni za to, že se „rozpadli“ - to je jeho vlastní slovo - a že nechali vinu na chvíli padnout na jeho kolegu Lesleyho Stahla. Jmenovat svůj zdroj ale do konce života odmítl.

Na veřejném slyšení to odmítl na základě záruky první změny svobody tisku a řekl: „zradit zdroj by znamenalo vyschnout mnoho budoucích zdrojů pro mnoho budoucích reportérů ... Znamenalo by to zradit sebe, svou kariéru a můj život. "

Jeho největší proslulost nastala, když byl prezidentem Richardem Nixonem zařazen na „seznam nepřátel“, a jeho nejdramatičtější okamžik, když se ho zmocnil, přečetl si ho ve vzduchu a na čísle 17 našel své vlastní jméno. ztuhl a zapotil se, ale podařilo se mu oznámit jeho jméno s něčím, co vypadalo jako klidná profesionalita. Získal tři Emmy za televizní reportáže, ale v rozhovoru pro rok 2009 řekl: „Svou přítomnost na seznamu nepřátel považuji za větší poctu než seznam Emmy.“


Kontroverzní reportér

Daniel Schorr, novinář CBS, který novinám poskytl zpravodajskou zprávu Sněmovny, a odstartoval tak vyšetřování Kongresu, které začalo tento týden, je houževnatý reportér, který od svého vzniku %vyvolává nepříjemné a pro některé i trapné otázky. jeho novinářská kariéra. Díky tomu se stal centrem více než jedné diskuse s vládními úředníky a jeho zaměstnavateli.

Byl to například Daniel Schorr, který se zapletl do hořkého sporu se senátorem Barry Goldwaterem z Arizony, když se pan Goldwater v roce 1964 stal republikánským prezidentským kandidátem.

Byl to Daniel Schorr, který se o mnoho let později ocitl vyšetřován Nixonovou správou poté, co zpochybnil sociální a ekonomické programy Správy a moudrost znovuzvolení pana Nixona. Veřejné pobouření nad vyšetřováním pana Schorra Federálním úřadem pro vyšetřování mu jako novináři přineslo národní výtečnost.

A byl to Daniel Schorr, kdo, když sněmovna hlasovala, že zprávu jejího zpravodajského výboru nezveřejní, cítil nutkání předat dokument The Village Voice.

"Nemohl jsem být tím, kdo je odpovědný za potlačení zprávy," řekl.

Včera, na žádost Kongresu, F.B.I. podrobní agenti sněmovního etického komisaře, aby vyšetřili únik. Mezitím vedení Sněmovny republikánů a 13 liberálních demokratických kongresmanů požadovalo ukončení jakéhokoli vyšetřování pana Schorra.

Obdivovatelé i odpůrci se shodují, že Daniel Schorr je arogantní a egocentrický. Je to reportér, jehož cílem je odhalit exkluzivní příběh, a v klubové atmosféře washingtonské žurnalistiky se díky tomu stal u řady svých kolegů poněkud neoblíbeným.

Přesto existují novináři, kteří považují pana Schorra za jednoho z nejjasnějších a nejagresivnějších novinářů na scéně.

Zobrazen jako jeden z nejlepších

"Když jsem s ním soutěžil, nemám nic jiného než maximální respekt k jeho integritě a jeho schopnostem," řekl Seymour Hersh z The New York Times.

Jiní nazvali pana Schorra jedním ze dvou nejlepších investigativních reportérů v televizi. Jako druhý obvykle uvádějí Mike Wallace.

Pan Schorr je určitě jedním z nejotevřenějších členů novinářské komunity, a proto měl více než jednou potíže se svými nadřízenými v CBS.

Loni na jaře například pan Schorr rozhněval manažery sítě tím, že skupině studentů Duke University řekl, že úředník CBS potichu prohlásil slovo „jít snadno“ na prezidenta Nixona v den, kdy prezident oznámil svůj záměr odstoupit. CBS příběh popřel.

Pan Schorr byl v červenci 1964 téměř propuštěn Fredem W. Friendlyem, tehdejším prezidentem CBS News a nyní televizním konzultantem Ford Foundation a členem fakulty Columbia School of Journalism.

Během republikánského sjezdu v San Francisku v roce 1964 pan Schorr, který informoval ze svého postu CBS v západním Německu, řekl, že senátor Goldwater, nominovaný, po sjezdu navštíví Bavorsko. Tato oblast měla pověst centra extrémní pravicové politiky.

Pan Goldwater tuto zprávu vehementně odmítl a požadoval stažení.

Pane přátelský. přesvědčen, že panu Schorrovi chyběly dostatečné důkazy na podporu zprávy nazvané setkání vedoucích pracovníků CBS, a oznámil svůj záměr propustit pana Schorra. Dva z vedoucích pracovníků s navrhovaným propuštěním souhlasili. Jeden ne. Byl Herbert Mitgang, poté výkonný redaktor CBS News, nyní člen redakční rady The New York Times. Pan Schorr nebyl propuštěn.

Historie pana Schorra 's, že se účastnil kontroverzí, pravděpodobně odpovídala poněkud mrazivému závěru prohlášení CBS 's v pondělí, kdy to oznámilo, že byl zbaven svých zpravodajských povinností:

"Odložíme další akci CBS News týkající se pana Schorra, dokud nebudou vyřešena všechna vládní řízení."

Pane Schorr trvá na tom, že měl pravdu, když dodal zpravodajské zprávě Sněmovny novinám, pokud to byl jediný způsob, jak mohl zveřejnit celou zprávu. Poukazuje na to, že zprávu poskytl až poté, co CBS použila ve svých rozhlasových a televizních zpravodajských pořadech tolik materiálu, kolik chtěla.

"Držel jsem zprávu v ruce více než jednou a ukázal ji v televizi," říká pan Schorr, "a nic se nestalo."

Nyní se vidí jako oběť nové bezpečnostní nálady v zemi.

"V naší zemi vždy existovaly dvě velké touhy - jedna k bezpečnosti, druhá ke svobodě," řekl. "Kyvadlo se mezi nimi neustále houpe." Zabezpečení se vždy vrací. A zdá se, že kyvadlo zahájilo svůj návratový kurz. Zasáhlo mě kyvné kyvadlo. “

Od chvíle, kdy kontroverze začala, říká pan Schorr, musel poprvé ve své kariéře shromažďování novinek změnit svůj telefon na neveřejné číslo, kvůli klikovým hovorům, které dostával.

Velká část kariéry pana Schorra byla strávena v Evropě. Ačkoli se říká, že jeho francouzština není příliš dobrá, bývalý kolega si vzpomněl, že pan Schorr ve Francii vycházel obdivuhodně. Jak řekl bývalý kolega:

"Kdykoli mu Francouz něco řekl." Dan by řekl: „Vous trouvez?“ - „Opravdu si to myslíš?‘. S tou jedinou otázkou vycházel velmi dobře. “

Daniel Louis Schorr byl roh v New Yorku 31. srpna 1916. V roce 1939 absolvoval College of the City of New York, v letech 1934 až 1941 pracoval jako asistent redaktora Židovské telegrafické agentury, poté byl sedm let redaktor zpravodajství Nizozemské tiskové agentury v New Yorku. Od roku 1948 do roku 1953 byl nezávislým poutníkem pro The New York Times, The Christian Science Monitor a The London Daily Mail v Evropě, když nastoupil do CBS News.

Pro CBS pracoval v Latinské Americe, Evropě a Sovětském svazu a ve Spojených státech absolvoval potulné úkoly. Nyní je v kanceláři CBS Washington.

Pan Schorr získal řadu ocenění, včetně ceny Williama Tichého z Holandska v roce 1950. Cena Overseas Press Club za nejlepší televizní zahraniční zprávy v roce 1963 a Cena Emmy v roce 1972 za pokrytí skandálu Watergate.

Je autorem knihy „Don 't Get Sick in America“. vydáno v roce 1971. V roce 1967 se pan Schorr oženil s Lisbeth Bambergerovou. Mají dvě děti, Jonathana a Lisu. Tyto Schorrs žijí v oblasti Cleveland Park ve Washingtonu. Pan Schorr je kuřák dýmek, nadšený tenista a hrdý majitel starého šedého Mercedesu


Daniel Schorr zemřel v 93 kontroverzních CBS a CNN se stal starším státníkem v NPR

Daniel Schorr, který se stal po desetiletích nejstarším státníkem veřejnoprávního rozhlasu jako divoký televizní hlasatel pro CBS a CNN, zemřel. Bylo mu 93.

Schorr zemřel v pátek ráno po krátké nemoci ve washingtonské nemocnici, oznámil National Public Radio. Jeho poslední vysílání v této síti bylo vysíláno 10. července.

Neúnavný Schorr, pracující novinář více než 60 let, byl posledním aktivním členem Murrow’s Boys, legendární skupiny novinářů, kteří pracovali v CBS News ve čtyřicátých a padesátých letech pod vedením Edwarda R. Murrowa. 23 let byl významným reportérem CBS, než odešel uprostřed kontroverzí v roce 1976.

V roce 1985, po několika letech v CNN, nastoupil do National Public Radio, kde byl jako hlavní analytik zpráv pravidelně slyšen v programech „Weekend Edition“ a „Week in Review“.

"Nikdo jiný ve vysílací žurnalistice - nebo snad jakýkoli obor - neměl tolik zkušeností a moudrosti", jako Schorr, řekl v pátek hostitel "Weekend Edition" Scott Simon. "Jsem rád, že poté, co byli tolik let známi jako tvrdý a nekompromisní novinář, posluchači NPR také poznali Dana Schorra, který byl hravý, zábavný a laskavý." V podniku, který je známý tím, že vyhořel lidi, Dan Schorr zářil téměř století. “

Díky dlouhému pohledu na národní a světové události se reportérovi, který kdysi pokrýval Watergate a ocitl se na nechvalně proslulém „seznamu nepřátel“ prezidenta Nixona, stala perfektní druhá kariéra střízlivého komentátora.

"Prožil tolik let historie a dal to do služby svým komentářům," řekl v roce 2004 Geoffrey Cowan, emeritní děkan USC Annenberg School for Communication. "Nikdy neztratil náskok." Vždy byl otevřený a nezávislý. “

Schorr řekl, že v NPR „vdechl dech svobody“. "Nikdo mi nikdy neřekl, co nemám dělat."

Během své kariéry v CBS se věnoval vážným tématům v USA i na zahraničních zakázkách a za svůj hodinový dokument CBS na téma „Otrávený vzduch“ získal Cenu Peabody.

Ale kontroverze ho následovala, a to jak kvůli jeho agresivnímu pokrytí příběhů, tak kvůli jeho občas vzpurným vztahům s nadřízenými a spolupracovníky. Časopis New York ho v roce 1975 nazval „velkým brusivem“.

Ten rok, jako reportér CBS, Schorr pokryl slyšení sněmovního zpravodajského výboru o tajných operacích CIA, včetně plánů atentátů. Schorrovi byla doručena kopie návrhu zprávy zpravodajského výboru, o jehož obsahu informoval CBS Sunday News. Byl jediným novinářem, který skutečně měl kopii zprávy, přestože ji New York Times viděl a psal o ní tentýž den.

O několik dní později, částečně v reakci na Schorrovo hlášení, Sněmovna reprezentantů odhlasovala uzamčení zbývajících kopií návrhu zprávy a utajení závěrečné zprávy.

Schorr se rozhodl, že jelikož má jedinou kopii zprávy v obecném oběhu, nese odpovědnost za její úplné zveřejnění.

Když se však obrátil o pomoc na CBS, nedostal okamžitou odpověď, a tak tuto zprávu nabídl Village Voice, levicovému týdeníku v New Yorku. The Voice publikoval 24stránkovou přílohu s titulkem: „Zpráva o CIA, kterou prezident Ford nechce, abyste si přečetli.“

Nejnižší bod během této doby nastal, když se Schorr „rozešel“ - jeho slovo - tím, že nezbavil jednatele CBS představy, že by Lesley Stahl, který pracoval se Schorrem a který byl poté zasnoubený (a později ženatý) s Village Voice spisovatelem Aaronem Lathamem , podílel se na získání zprávy pro Hlas.

Schorr později řekl, že se zastavil na čas, aby zjistil, jak nejlépe chránit osobu, která mu dala zprávu. Ale Stahl, který měl pocit, že jí nebo Lathamovi dal prsty jako zloděje, zuřil. Jejich kolegové se postavili na její stranu.

Ačkoli Schorr zavolal Stahlovi, že je mu to líto, jeho chování vyvolalo tolik zlé vůle, že už nebyl vítán ve washingtonské kanceláři, kde oba pracovali.

Druhý a vážnější důsledek zveřejnění zprávy nastal, když sněmovní výbor požadoval znát Schorrův zdroj. Odmítl to prozradit, riskoval pohrdavou citaci.

Vedoucí CBS, rozrušení nad tím, že Schorr dává materiálu Voice, že považují majetek CBS, ho požádali, aby odstoupil. Souhlasili s tajným pozastavením, dokud nebudou slyšení výborů dokončena, a poskytli mu právní zastoupení.

O několik měsíců později, když byl Schorr vyslechnut komisí, důrazně obhajoval 1. dodatek: „Zradit důvěrný zdroj by znamenalo vyschnout mnoho budoucích zdrojů pro mnoho reportérů. Reportér a zpravodajská organizace by byli bezprostřední poražení, ale koneční poražení by byli americký lid a jeho svobodné instituce. “

Týden poté, co se objevil, etická komise Sněmovny upustila od snahy nechat Schorra citovat jako pohrdání. A kupodivu se prezident CBS News Richard S. Salant, na kterého udělala dojem Schorrova výmluvnost i pozitivní reakce veřejnosti na jeho svědectví, pokusil přimět Schorra, aby zůstal v síti.

"Občas byl Dan obtížný, byl skvělý investigativní reportér," napsal Salant ve svých pamětech z roku 1999.

Poté, co napsal „Clearing the Air“ (1977), který se většinou zaměřil na události předchozích dvou let, krátce učil na UC Berkeley a napsal syndikovaný sloupek.

V roce 1979 ho Ted Turner přijal do svého nového podniku v 24hodinové žurnalistice Cable News Network.

Schorr se mimo jiné zabýval prezidentskou kampaní z roku 1980 a propuštěním amerických rukojmí z Íránu.

Zůstal v CNN díky politickému sjezdu GOP z roku 1984 v Dallasu, když se zapletl s Turnerem kvůli magnátově touze spárovat Schorra s bývalým texaským guvernérem Johnem Connallym jako spolukomentátory během konvence.

Schorr se zarazil a řekl, že by byl rád, kdyby s Connallym udělal rozhovor, „ale aby nesdílel stejnou stranu stolu“, protože na Connallyho pohlížel jako na zpravodajský subjekt.

"Po Dallasu byly moje vztahy s vedením CNN napjaté," napsal Schorr ve své knize z roku 2001 "Zůstaňte naladěni." O několik měsíců později dostal „konečné volno“, dokud mu nevypršela smlouva.

Nedlouho poté, když se přiblížil 70, byl Schorr požádán NPR, ke kterému dělal příležitostné komentáře, aby rozšířil svou roli.

Schorr řekl, že „mu byla přiznána určitá úcta staršího státníka“ a stal se známým pro svou schopnost zasadit aktuální události - například slyšení prezidenta Clintona o obžalobě a bouřlivé prezidentské volby v roce 2000 - do historického kontextu.

Zdálo se, že poněkud změkl. Motto, kterým zahájil svou kariéru - „Zjistěte, co skrývají, a řekněte těm, kteří to potřebují vědět“ - se vyvinulo v toto: „Lidé toho hodně vědí. Řekni jim, co si o tom myslet. "

Daniel Louis Schorr se narodil ruským přistěhovalcům 31. srpna 1916 v New Yorku a vyrostl v Bronxu.

Jeho otec zemřel, když mu bylo 6 let, a pracoval v drobných zaměstnáních, aby pomohl své matce, švadleně.

"Vyrůstal jsem s pocitem, že se musíte vydat vlastní cestou bez pomoci," řekl v roce 1976 časopisu Washington Post Potomac.

Začal na cestě k žurnalistice jako školák, redigoval měsíčník v židovském centru v Bronxu. Ve věku 13 let, poté, co viděl ženu vyskočit z okna bytového domu jeho rodiny, chladně zavolal podrobnosti do místních novin a vydělal prvních 5 $ jako reportér.

Bakalářský titul získal na City College (nyní City University) v New Yorku v roce 1939 a svou kariéru zahájil v Židovské telegrafické agentuře v New Yorku.

Po působení v armádě, během kterého pracoval v oblasti public relations a zpravodajských služeb v Louisianě a Texasu, pracoval v tiskové agentuře Nizozemské východní Indie a poté na volné noze pro noviny a časopisy.

Frustrovaný ze svých ambicí být zaměstnán New York Times se obrátil k vysílání žurnalistiky v roce 1953, když ho Murrow, který slyšel Schorrovy rozhlasové zprávy na místě o povodních Holandska, pozval do Washingtonského úřadu CBS News.

Schorr pokryl Capitol Hill a ministerstvo zahraničí, než byl v roce 1955 poslán k otevření kanceláře sítě v Moskvě. Po vzdorování cenzurním předpisům se však Schorr po návštěvě USA v roce 1957 nesměl vrátit do Moskvy.

V následujících letech u CBS pokrýval OSN a vyslal úkoly ve Varšavě, Ženevě, Paříži, Havaně a Německu.

Po návratu do USA v polovině šedesátých let se Schorr zabýval iniciativami prezidenta Johnsona „Velká společnost“. V 50 letech se oženil s Lisbeth Bambergerovou, která pracovala na zdravotních problémech LBJ’s War on Poverty.

Kromě manželky po něm zůstal syn Jonathan, z Oaklandu, dcera Lisa Kaplanová z Bostonu a vnuk.


WBUR oznamuje vítěze novinářské ceny Daniela Schorra

Nora Saks, reportérka veřejnoprávního rozhlasu Montana, je vítězem novinářské ceny Daniela Schorra za rok 2019. (Foto: Clark Grant)

Společnost WBUR dnes oznámila, že Nora Saks je vítězem novinářské ceny Daniela Schorra za rok 2019. Vítězný podcast vytvořil Montana Public Radio, kde Saks slouží jako hostitel, producent a reportér.

Cena Schorr je pojmenována po zesnulém vrchním analytikovi zpráv NPR a veteránském washingtonském novináři Danielu Schorrovi. Schorr byl věřící v podporu talentovaných mladých novinářů, když procházeli řadami veřejnoprávního rozhlasu. Roční cena 5 000 $ - sponzorovaná WBUR a Bostonskou univerzitou a financovaná Jimem a Nancy Bildnerovou - vítá novou generaci novinářů veřejného rozhlasu do 35 let a snaží se je inspirovat k posílení hranic média.

Saksův vítězný příspěvek, Nejbohatší kopec, je podcastová série o minulosti, současnosti a budoucnosti jednoho z nejznámějších amerických superfundových webů. Skládá se z deseti epizod. Richest Hill je barevný, na reporty bohatý, nespoutaný komplikovaný příběh, který se snadno proplétá mezi Butteovou historií bohatou na měď a její problematickou současností jako největší stránky Superfund v zemi.

"Vzhledem k tomu, že místní žurnalistika pokračuje v boji, slib předvedený v podání těchto mladých novinářů ve mě dělá naději pro budoucnost veřejnoprávních médií," řekla Lynette Clemetson, ředitelka Wallace House, University of Michigan, která sloužila jako porotce finalisty ceny. . "Nejbohatší kopec je trvale vynikající a Nora nastavila laťku pro mladé reportéry a vypravěče příběhů, o které by chtěli usilovat." Zapojila mě do příběhu, o kterém jsem ani nevěděl, že mě zajímá. “

Saksova práce byla vyslechnuta v NPR, Montana Public Radio, Yellowstone Public Radio, Alaska Public Media, Radio Alaska Radio Network, Alaska Fisheries Report a byla publikována v The Washington Post, Associated Press a Missoulian. Její rozhlasové skladby získaly ceny od Associated Press Television and Radio Association, Society for Professional Journalists, Alaska Press Club a Broadcast Education Association. Saks má magisterský titul z environmentální vědy a žurnalistiky přírodních zdrojů z University of Montana a je hrdým absolventem Salt Institute for Documentary Studies v Portlandu, Maine a University of Toronto v Kanadě.

Kromě Clemetsona zahrnovala porota Schorrovy ceny předběžné poroty Sean Bowdwitch, senior manager pro zprávy, WNYC Sarah Gonzalez, hostitel a reportér, NPR's Planet Money Loretta Williams, nezávislý producent veřejných médií Dave Miller, hostitel Think Out Loud, Oregon Public Broadcasting a Jeremy Bernfeld, ředitel kolaborativního reportingu, WAMU.

Saksovi bude cena předána na virtuální akci pro The Edward R. Murrow Society, v úterý 15. září. Členové WBUR's Murrow Society zachovávají novinářské hodnoty Edwarda Murrowa, vlivné osobnosti americké vysílací žurnalistiky, a hrají klíčovou roli roli v podpoře bystré a zodpovědné žurnalistiky.

"Byl jsem neuvěřitelně nadšený velkým množstvím uchazečů, které jsme letos měli o cenu Schorr," řekl Sam Fleming, generální ředitel zpravodajství a programování, WBUR. "Vítězný příspěvek od Nory poskytl skvělý příklad autentického a narativního vyprávění - a bylo vzrušující slyšet nový nový hlas ze Západu."

Dřívější vítězové Schorrovy ceny patří bývalý reportér ProPublica Hannah Dreier (2018) bývalý reportér WLRN Wilson Sayre (2017) bývalý reportér WNYC a nyní reportér NPR's Planet Money Sarah Gonzalez (2016) reportér WAMU Patrick Madden (2015) reportér WFPL Devin Katayama, nyní reportér pro KQED, San Francisco (2014) Producent WBEZ Becky Vevea (2013) Reportér KUNC Grace Hood (2012) hostitel NPR David Greene (2011) reportér NPR Ailsa Chang (2010) reportér Chana Joffe-Walt, který zastřešuje globální ekonomiku pro multimediální projekt NPR Planet Peníze (2009) bývalý korespondent obrany NPR Guy Raz, hostitel How I Built This a TED Radio Hour (2008) a investigativní zpravodajka NPR Laura Sullivan (2007).


Saddámův špatný výpočet měl kořeny v USA

PRESIDENT BUSH říká, že Saddam Hussein přepočítal americkou politiku. Ale náklon Ameriky k Iráku možná nechal iráckého diktátora věřit, že by mohl uniknout invazi do Kuvajtu. Nebylo by to poprvé, kdy americká nejednoznačnost mohla přispět k nesprávnému výpočtu, který změnil běh dějin. V roce 1950 mohla být Severní Korea podle prohlášení Trumanovy administrativní politiky vedena k domněnce, že Jižní Korea leží mimo americký obranný perimetr v Pacifiku. V roce 1982 mohl Izrael z rozhovorů s ministrem zahraničí Alexandrem Haigem uvěřit, že od Reaganovy administrativy mělo zelenou invazi do Libanonu.

Politika naklánění směrem k Iráku vznikla v roce 1983 během jeho války s Íránem a měla odvrátit íránské vítězství. Politika ale pokračovala bez přehodnocování ještě dva roky po skončení íránsko-irácké války, přičemž Irák zůstal dominantní vojenskou silou v oblasti Perského zálivu.

Saddáma Husajna možná zajímalo, proč si i přes své záznamy o podpoře terorismu a používání jedovatého plynu zachoval americké přátelství, užíval si zemědělské úvěry a přístup k americkému zboží, včetně špičkových materiálů, které pomohly jeho programům vývoje zbraní.

Zdálo se, že náklon stále platí 25. července, pět dní poté, co CIA informovala Bílý dům, že irácká mobilizace na hranici Kuvajtu vypadá jako příprava na invazi. Toho dne přijal Saddam velvyslance April Glaspie, která s ním navázala srdečný vztah.

Podle shrnutí Iráku, které ministerstvo zahraničí nezpochybnilo, vyslanec vyslechl od iráckého diktátora zastřené, ale jasné varování, že Spojené státy by se měly vyhýbat své konfrontaci s Kuvajtem nebo čelit teroristickým a dalším represálím.

Odpověděla, že ministr zahraničí Baker jí dal pokyn, aby řekla, že USA ve sporu v Kuvajtu nemají žádnou pozici a že za pět dní odjíždí na dovolenou.

To nebylo vše. Dva dny před invazí ministerstvo zahraničí uvedlo, že USA nemají v případě útoku žádnou povinnost přijít na pomoc Kuvajtu. Bushova administrativa se postavila proti obchodním sankcím Kongresu proti Iráku. Nedávno prezident řekl, že v té době stále doufal, že bude možné upravit chování iráckého vůdce.

2. srpna, v den invaze, pan Bush řekl, že americká intervence není na pořadu jednání Rady národní bezpečnosti.

Trvalo dlouho, než se napravil náklon k Iráku. A v té době mohl být Saddám veden k dalšímu velkému špatnému výpočtu historie.


Historie Car Talk

Abychom na to odpověděli, musíme rychle zopakovat některé základy biologie: na počátku byla naše velkolepá matka Elizabeth Magliozzi a náš vážený pere Louis Magliozzi.

Dobře, dobře, víme - o naše formativní léta, kdy se Tommy rozebíral a znovu a znovu stavěl hromadu našeho táty, jste se nemohli starat méně - pokaždé s několika součástkami navíc, až nakonec nebylo co rozebírat.

Chcete vědět o „Car Talk“. Pravděpodobně vás zajímá, jak by dva bumové s nízkým životem, jako jsme my, mohli skončit s týdenním rozhlasovým pořadem v prestižní síti, jako je NPR. Také se divíme. Přemýšleli jsme o tom už roky - ale to nám nebrání v proplacení výplaty, která se objevuje každý měsíc.

Pravdou je, že jsme si jednoho dne v roce 1977 zavolali od Vica Wheatmana, programového ředitele bostonského rozhlasu WBUR. Bylo to v době, kdy WBUR byla malá vysokoškolská rozhlasová stanice se signálem, který by byl statický, kdykoli foukal vítr.

Každopádně zavolal Vic a zeptal se, jestli by Tom a Ray seděli s dalšími čtyřmi opičími mastmi v talk show o automechanicích. Po několika milisekundách přemýšlení o tom si Tom uvědomil, že nemá se svým životem nic smysluplnějšího, a řekl „jistě“. (Ray tvrdí, že ten den měl schůzku s kadeřníky. To je nepravděpodobné, ale pravděpodobné, protože Ray měl v té době vlasy.) Ukázalo se, že se objevil pouze Tom - všichni ostatní mechanici se rozhodli neukázat své tváře - moudře za předpokladu, že tato „rozhlasová show“ byla pravděpodobně jakýmsi bodnutím operace ministerstva pro záležitosti spotřebitelů. Panel pěti se tedy ukázal jako panel jednoho: Tom. Věci se však vyvíjely překvapivě dobře: Tom dal mnoho špatných odpovědí a uvedl v omyl mnoho volajících - ale udělal to s takovou jemností, že byl příští týden pozván zpět.

A když se Thomas ukázal, že příště bude studio prázdné. Vic Wheatman byl vyhozen! Byl tam dopis s nápisem: „Jsi sám, měj se hezky a snaž se dávat pozor na svůj jazyk“.

To byl historický okamžik v historii Car Talk, protože to byl jediný případ, kdy byl programový ředitel vyhozen, než dal „Car Talk“ do éteru!

A příští týden udělal Tom největší chybu v historii Car Talk: přivedl svého bratra Raye.

Počátky Car Talk byly dobou, kdy se po Zemi potulovali dinosauři a lidé skutečně pracovali na vlastních autech. Odpověděli jsme na spoustu otázek typu: „Jsem uvízlý s levou rukou v převodovce, jak to dostanu ven?“ a: „Ztratil jsem šestinyhranný šestihranný klíč sundávající hlavu válce, ale nemohu se sklonit, abych to zvedl, protože mám rozvodový řetěz v pravé ruce - mohl bys poslat svého bratra, aby mi pomohl?

Byli jsme nacpaní do malého studia. Byli jsme to my dva a inženýr, který řídil řídicí desku - musel být zatraceně potichu, jinak byste ho slyšeli ve vzduchu. Vstoupili jsme pět minut před vysílacím časem a vždy jsme zahájili show „Už jsme dál? Už jsme dál?“ Protože faktem bylo, že jsme nikdy nevěděli, kdy jsme byli ve vzduchu.

Přehlídka v těchto dnech pokračovala v mnohem klidnějším tempu. Byli jsme hodinu a půl, během této doby jsme odpověděli přibližně na tři otázky. Je bolestivé poslouchat ty show. V dnešní době samozřejmě máme producenta a všechny ty věci. Dougie Berman vždy říká věci jako: „odpověz na otázku! Odpověz na tu zatracenou otázku!“

Po několika letech, kdy se říká „Car Talk“ pro bono, jak se říká, jsme konečně sebrali nervy a požádali WBUR o dvacet dolarů týdně. K našemu šoku a úžasu s tím na místě souhlasili. V tu chvíli jsme si uvědomili, že jsme evidentně žádali příliš málo. Kopali jsme se celou cestu domů. To však znamenalo, že jsme si mohli každý týden koupit koblihy a kávu. V roce 1980 jsme požádali o navýšení o pět dolarů za týden a oni nám řekli, abychom si udělali dlouhou procházku z krátkého prkna. Nehádali jsme se, protože se dalo snadno vymyslet, že dvacet dolarů týdně už bylo dvacet dolarů příliš.

Navzdory naší naprosté nedostatečné přípravě a naší konzumní neprofesionalitě, která nastavila nová minima v rádiu, se show nějak podařilo nejen přežít, ale i vzkvétat. Nyní notoricky známý hlavolam Car Talk efektivně zdvojnásobil naši posluchačskou základnu, protože tři další příbuzní (dobře, dobře, strýc Nunzio a bratranec Vinny byli oba ve slammeru, takže byli jakýmsi „zajatým“ publikem) začali poslouchat show.

Jak jsme se nakonec stali národními, je do jisté míry předmětem sporu. Nejsme si ani jisti, jak se to stalo. Robert Seigel, jeden z hostitelů NPR „Všechny věci v úvahu“ si nárokuje úvěr. Říká, že jednoho dne, když byl na dovolené tady v Massachusetts, surfoval po ciferníku a slyšel show - a nějak se rozhodl, že jsme národní materiál. (Později bylo zjištěno, že Seigel trpěl vzácným, přechodným mozkovým parazitem, který normálně infikuje býčí losy v období říje, což jen částečně vysvětluje jeho bizarní rozhodnutí.)

Jay Kernis, původní producent „Ranní edice“ NPR, vypráví podobný příběh o tom, jak projížděl Massachusetts a věděl, že jsme předurčeni být velcí. Polní producent NPR Gary Covino říká totéž. Tak kdo ví.

Generální ředitelka WBUR, Jane Christo, samozřejmě říká, že v té době několik let po sobě posílala kazety do NPR. Samozřejmě jsme celou dobu věděli, že je sklízela v popelnici mimo stanici. Kdysi nám říkala: „Ach ano, chlapci, samozřejmě jsem poslal kazetu! Promiňte, to bylo znovu.“

Cestou jsme vyzvedli našeho váženého producenta, pana Dougie Bermana.

Od roku 1987 Berman učinil každý myslitelný pokus o vylepšení, zaměření a jiné zvýšení standardů show. Rádi bychom využili této příležitosti a veřejně se Dougovi omluvili za naši úplnou neschopnost následovat jeho pokyny, navzdory jeho nejlepším úmyslům. Už to s námi dávno vzdal, což je dobře, protože už nás čtení jeho poznámek unavovalo.

Berman je skutečný rozhlasový profesionál, takže můžete pochopit, proč jsme nikdy neklikli. Je to však skvělá společnost a každou chvíli si vezmeme kousek jeho rady. Například minulý měsíc jsme se ujistili, že jsme v budově nejméně pět minut před vysíláním.

Osoba, která nás poprvé vyslala do vysílání na národní úrovni, byla Susan Stamberg z NPR, která nás pozvala, abychom v jejím novém pořadu „Sunday Weekend Edition“ pořádali týdenní segment „Car Talk“.

Susan je skvělá osoba - zábavná, okouzlující a docela chytrá. Proto jsme tak strašně znepokojeni, že jsme jednou rukou zničili její program.

Devět měsíců po zahájení se Susan, na podzim roku 1987, NPR souhlasila se zahájením „Car Talk“ na národní úrovni. Takže jsme tam byli, po stopách programů udělování cen, jako jsou „Všechny věci v úvahu“, „Víkendové vydání“ a „Ranní vydání“. My, stejně jako vy, zůstáváme zcela mystifikovaní a nemáme tušení, jaká kombinace léků na předpis přinesla takové rozhodnutí mimo vedení NPR. Můžeme jen předpokládat, že hledali nějakou kulturní rozmanitost a snažili se nějak vyvážit jejich vysoce kvalitní programování s krutostí, jako je ta naše. Stanice se k nám houfně obracely - podobně jako lemmings se hrnou do moře.

Docela rychle jsme zjistili, že vytvořit národní rozhlasovou show je spousta práce! Krátce poté, co jsme se stali národními, jsme se rozhodli, že potřebujeme zaměstnance. Naše odpolední zdřímnutí by tak mohlo pokračovat bez přerušení, a když nebudeme dřímat, budeme moci pokračovat ve studiu CAFE. (Nezaměňujte to s vládní zprávou o průměrné spotřebě paliva společnosti. Naše je o latte a cappucinu ve větší metropolitní oblasti Bostonu.) V roce 1989 jsme tedy založili Dewey, Cheatem a Howe.

Se vší vážností jsme si užili spoustu zábavy.

V roce 1988 jsme se objevili v „The Tonight Show with Johnny Carson“ s Jayem Leno jako hostem hosta. Ukázalo se, že Leno byl také mastnou opicí - takže možná pro nás nakonec existuje naděje. Měli jsme se skvěle, ale po několika dnech na dálnicích LA bylo příjemné se vrátit do Bostonu. Přinejmenším zde nebudete zastřeleni za dvojité parkování.

V roce 1989 jsme spustili dvakrát týdně novinový sloupek s názvem „Click and Clack Talk Cars“. Dnes jednoručně snižujeme standardy více než 200 novin po celé zemi. (Včetně toho, že vám nebudeme dělat legraci, Rijádských časů. Takže pokud jste někdy v Saúdské Arábii a vaše auto se porouchá.) Sloupek je hodně podobný rozhlasové show, což znamená, že klademe otázky a hlásíme se ke všem druhům řešení - malá část z nich může být ve skutečnosti správná.

Před několika lety jsme dokonce napsali knihu, kterou jsme se po dnech schůzí výborů rozhodli nazvat „Car Talk“.

Doporučujeme vám zakoupit několik kopií. Slibujeme, že veškerý výtěžek půjde na naši oblíbenou charitu Save The Skeets.

V roce 1992 jsme získali první místo v nějaké národní rozhlasové ceně od chlápka jménem Peabody. (Nezaměňujte ho s tím psem pana Peabodyho, vědcem v „Bullwinkle“, jako jsme to udělali my.) Když jsme poprvé dostali telefonát, mysleli jsme si, že řekli cenu „autobody“! Dost nás to potěšilo. Jak se ukázalo, tato cena Peabody je dost povýšená věc. Berman nám říká, že je to vysílací ekvivalent Pulitzerovy ceny! V tomto roce také vyhráli lidé jako Daniel Schorr, Jerry Seinfeld a Bill Cosby.

Netušili jsme, že tato postava Peabody byla mrtvá už roky! Přesto jsme se skvěle bavili - dokud nás po obřadu nepřistihli při krádeži stříbra. (Řekli jsme Dougiemu, že mu z kapes bundy bude trčet servírovací potřeby!) Získali jsme pekelnou trofej. Ve skutečnosti jediný způsob, jak jsme to mohli vměstnat do Tom's Dart na cestu domů, bylo rozbít věc na tři kusy, ale to je příběh na jindy, po uplynutí promlčecí doby.

Za ta léta jsme byli v seriálech „The David Letterman Show“, „CBS Evening News“ a „The Today Show“ - to vše jsme shledali jako obrovskou bolest zadku. Samozřejmě stále čekáme na velký čas - Regis a Kelly nám ještě nezavolali. Ale možná se někdy dočkáme velkého času. Vždy můžeme doufat.

V poslední době jste nás možná dokonce viděli na „60 minutách“.

Samozřejmě jsme čekali, že se ozvou už roky. Když se však dostali do Bostonu, museli ztratit seznam těžkých otázek na téma „Save The Skeets“ a ve skutečnosti jsme se s nimi docela dobře bavili.

Takže tam jsme dnes. Aktuálně provozujeme více než 588 stanic, od Guamu po Fairbanks do Tuscaloosy. Každý týden naladí více než 4,4 milionu posluchačů. (To jsou stejné dva miliony lidí v zemi, kteří si mohou vyzvednout pouze svou místní stanici NPR a raději poslouchají nás než statické.)

V dnešní době Tom tráví většinu času čtením posluchačských dopisů a vyháněním mývalů z motorového prostoru svého Dodge Dart z roku 63, zatímco Ray přechází po garáži a snaží se vymyslet napůl slušného hlavolamu pro show příští týden. Rádi děláme show a rádi slyšíme od vás všech! Určitě nám napište e -mail nebo nám někdy zavolejte.


Co Schorr najdete rodinné záznamy?

Pro příjmení Schorr je k dispozici 8 000 záznamů ze sčítání lidu. Jako okno do jejich každodenního života vám záznamy o sčítání Schorra mohou říci, kde a jak pracovali vaši předkové, jejich úroveň vzdělání, status veterána a další.

Pro příjmení Schorr je k dispozici 3000 imigračních záznamů. Seznamy cestujících jsou vaší vstupenkou k tomu, abyste věděli, kdy vaši předkové dorazili do USA a jak se vydali na cestu - od názvu lodi po přístavy příjezdu a odjezdu.

Pro příjmení Schorr je k dispozici 3 000 vojenských záznamů. Pro veterány mezi vašimi předky Schorrů poskytují vojenské sbírky přehled o tom, kde a kdy sloužily, a dokonce i fyzické popisy.

Pro příjmení Schorr je k dispozici 8 000 záznamů ze sčítání lidu. Jako okno do jejich každodenního života vám záznamy o sčítání Schorra mohou říci, kde a jak pracovali vaši předci, jejich úroveň vzdělání, status veterána a další.

Pro příjmení Schorr je k dispozici 3000 imigračních záznamů. Seznamy cestujících jsou vaší vstupenkou k tomu, abyste věděli, kdy vaši předkové dorazili do USA a jak se vydali na cestu - od názvu lodi po přístavy příjezdu a odjezdu.

Pro příjmení Schorr je k dispozici 3 000 vojenských záznamů. Pro veterány mezi vašimi předky Schorrů poskytují vojenské sbírky přehled o tom, kde a kdy sloužily, a dokonce i fyzické popisy.


Daniel Schorr zemřel v 93 kontroverzních CBS a CNN se stal starším státníkem v NPR

Daniel Schorr, který se stal po desetiletích nejstarším státníkem veřejnoprávního rozhlasu jako divoký televizní hlasatel pro CBS a CNN, zemřel. Bylo mu 93.

Schorr zemřel v pátek ráno po krátké nemoci ve washingtonské nemocnici, oznámil National Public Radio. Jeho poslední vysílání v této síti bylo vysíláno 10. července.

Neúnavný Schorr, pracující novinář více než 60 let, byl posledním aktivním členem Murrow’s Boys, legendární skupiny novinářů, kteří pracovali v CBS News ve čtyřicátých a padesátých letech pod vedením Edwarda R. Murrowa. 23 let byl významným reportérem CBS, než odešel uprostřed kontroverzí v roce 1976.

V roce 1985, po několika letech v CNN, nastoupil do National Public Radio, kde byl jako hlavní analytik zpráv pravidelně slyšen v programech „Weekend Edition“ a „Week in Review“.

"Nikdo jiný ve vysílací žurnalistice - nebo snad jakýkoli obor - neměl tolik zkušeností a moudrosti", jako Schorr, řekl v pátek hostitel "Weekend Edition" Scott Simon. "Jsem rád, že poté, co byli tolik let známi jako tvrdý a nekompromisní novinář, posluchači NPR také poznali Dana Schorra, který byl hravý, zábavný a laskavý." V podniku, který je známý tím, že vyhořel lidi, Dan Schorr zářil téměř století. “

Díky dlouhému pohledu na národní a světové události se reportérovi, který kdysi pokrýval Watergate a ocitl se na nechvalně proslulém „seznamu nepřátel“ prezidenta Nixona, stala perfektní druhá kariéra střízlivého komentátora.

"Prožil tolik let historie a dal to do služby svým komentářům," řekl v roce 2004 Geoffrey Cowan, emeritní děkan USC Annenberg School for Communication. "Nikdy neztratil náskok." Vždy byl otevřený a nezávislý. “

Schorr řekl, že v NPR „vdechl dech svobody“. "Nikdo mi nikdy neřekl, co nemám dělat."

Během své kariéry v CBS se věnoval vážným tématům v USA i na zahraničních zakázkách a za svůj hodinový dokument CBS na téma „Otrávený vzduch“ získal Cenu Peabody.

Ale kontroverze ho následovala, a to jak kvůli jeho agresivnímu pokrytí příběhů, tak kvůli jeho občas vzpurným vztahům s nadřízenými a spolupracovníky. Časopis New York ho v roce 1975 nazval „velkým brusivem“.

Ten rok, jako reportér CBS, Schorr pokryl slyšení sněmovního zpravodajského výboru o tajných operacích CIA, včetně plánů atentátů. Schorrovi byla doručena kopie návrhu zprávy zpravodajského výboru, o jehož obsahu informoval CBS Sunday News. Byl jediným novinářem, který skutečně měl kopii zprávy, přestože ji New York Times viděl a psal o ní tentýž den.

O několik dní později, částečně v reakci na Schorrovo hlášení, Sněmovna reprezentantů odhlasovala uzamčení zbývajících kopií návrhu zprávy a utajení závěrečné zprávy.

Schorr se rozhodl, že jelikož má jedinou kopii zprávy v obecném oběhu, nese odpovědnost za její úplné zveřejnění.

Když se však obrátil o pomoc na CBS, nedostal okamžitou odpověď, a tak tuto zprávu nabídl Village Voice, levicovému týdeníku v New Yorku. The Voice publikoval 24stránkovou přílohu s titulkem: „Zpráva o CIA, kterou prezident Ford nechce, abyste si přečetli.“

Nejnižší bod během této doby nastal, když se Schorr „rozešel“ - jeho slovo - tím, že nezbavil jednatele CBS představy, že by Lesley Stahl, který pracoval se Schorrem a který byl poté zasnoubený (a později ženatý) s Village Voice spisovatelem Aaronem Lathamem , podílel se na získání zprávy pro Hlas.

Schorr později řekl, že se zastavil na čas, aby zjistil, jak nejlépe chránit osobu, která mu dala zprávu. Ale Stahl, který měl pocit, že jí nebo Lathamovi dal prsty jako zloděje, zuřil. Jejich kolegové se postavili na její stranu.

Ačkoli Schorr zavolal Stahlovi, že je mu to líto, jeho chování vyvolalo tolik zlé vůle, že už nebyl vítán ve washingtonské kanceláři, kde oba pracovali.

Druhý a vážnější důsledek zveřejnění zprávy nastal, když sněmovní výbor požadoval znát Schorrův zdroj. Odmítl to prozradit, riskoval pohrdavou citaci.

Vedoucí CBS, rozrušení nad tím, že Schorr dává materiálu Voice, že považují majetek CBS, ho požádali, aby odstoupil. Souhlasili s tajným pozastavením, dokud nebudou slyšení výborů dokončena, a poskytli mu právní zastoupení.

O několik měsíců později, když byl Schorr vyslechnut komisí, důrazně obhajoval 1. dodatek: „Zradit důvěrný zdroj by znamenalo vyschnout mnoho budoucích zdrojů pro mnoho reportérů. Reportér a zpravodajská organizace by byli bezprostřední poražení, ale koneční poražení by byli americký lid a jeho svobodné instituce. “

Týden poté, co se objevil, etická komise Sněmovny upustila od snahy nechat Schorra citovat jako pohrdání. A kupodivu se prezident CBS News Richard S. Salant, na kterého udělala dojem Schorrova výmluvnost i pozitivní reakce veřejnosti na jeho svědectví, pokusil přimět Schorra, aby zůstal v síti.

"Občas byl Dan obtížný, byl skvělý investigativní reportér," napsal Salant ve svých pamětech z roku 1999.

Poté, co napsal „Clearing the Air“ (1977), který se většinou zaměřil na události předchozích dvou let, krátce učil na UC Berkeley a napsal syndikovaný sloupek.

V roce 1979 ho Ted Turner přijal do svého nového podniku v 24hodinové žurnalistice Cable News Network.

Schorr se mimo jiné zabýval prezidentskou kampaní z roku 1980 a propuštěním amerických rukojmí z Íránu.

Zůstal v CNN díky politickému sjezdu GOP z roku 1984 v Dallasu, když se zapletl s Turnerem kvůli magnátově touze spárovat Schorra s bývalým texaským guvernérem Johnem Connallym jako spolukomentátory během konvence.

Schorr se zarazil a řekl, že by byl rád, kdyby s Connallym udělal rozhovor, „ale aby nesdílel stejnou stranu stolu“, protože na Connallyho pohlížel jako na zpravodajský subjekt.

"Po Dallasu byly moje vztahy s vedením CNN napjaté," napsal Schorr ve své knize z roku 2001 "Zůstaňte naladěni." O několik měsíců později dostal „konečné volno“, dokud mu nevypršela smlouva.

Nedlouho poté, když se přiblížil 70, byl Schorr požádán NPR, ke kterému dělal příležitostné komentáře, aby rozšířil svou roli.

Schorr řekl, že „mu byla přiznána určitá úcta staršího státníka“ a stal se známým pro svou schopnost zasadit aktuální události - například slyšení prezidenta Clintona o obžalobě a bouřlivé prezidentské volby v roce 2000 - do historického kontextu.

Zdálo se, že poněkud změkl. Motto, kterým zahájil svou kariéru - „Zjistěte, co skrývají, a řekněte těm, kteří to potřebují vědět“ - se vyvinulo v toto: „Lidé toho hodně vědí. Řekni jim, co si o tom myslet. "

Daniel Louis Schorr se narodil ruským přistěhovalcům 31. srpna 1916 v New Yorku a vyrostl v Bronxu.

Jeho otec zemřel, když mu bylo 6 let, a pracoval v drobných zaměstnáních, aby pomohl své matce, švadleně.

"Vyrůstal jsem s pocitem, že se musíte vydat vlastní cestou bez pomoci," řekl v roce 1976 časopisu Washington Post Potomac.

Začal na cestě k žurnalistice jako školák, redigoval měsíčník v židovském centru v Bronxu. Ve věku 13 let, poté, co viděl ženu vyskočit z okna bytového domu jeho rodiny, chladně zavolal podrobnosti do místních novin a vydělal prvních 5 $ jako reportér.

Bakalářský titul získal na City College (nyní City University) v New Yorku v roce 1939 a svou kariéru zahájil v Židovské telegrafické agentuře v New Yorku.

Po působení v armádě, během kterého pracoval v oblasti public relations a zpravodajských služeb v Louisianě a Texasu, pracoval v tiskové agentuře Nizozemské východní Indie a poté na volné noze pro noviny a časopisy.

Frustrovaný ze svých ambicí být zaměstnán New York Times se obrátil k vysílání žurnalistiky v roce 1953, když ho Murrow, který slyšel Schorrovy rozhlasové zprávy na místě o povodních Holandska, pozval do Washingtonského úřadu CBS News.

Schorr pokryl Capitol Hill a ministerstvo zahraničí, než byl v roce 1955 poslán k otevření kanceláře sítě v Moskvě.Po vzdorování cenzurním předpisům se však Schorr po návštěvě USA v roce 1957 nesměl vrátit do Moskvy.

V následujících letech u CBS pokrýval OSN a vyslal úkoly ve Varšavě, Ženevě, Paříži, Havaně a Německu.

Po návratu do USA v polovině šedesátých let se Schorr zabýval iniciativami prezidenta Johnsona „Velká společnost“. V 50 letech se oženil s Lisbeth Bambergerovou, která pracovala na zdravotních problémech LBJ’s War on Poverty.

Kromě manželky po něm zůstal syn Jonathan, z Oaklandu, dcera Lisa Kaplanová z Bostonu a vnuk.


Životopis Daniela Schorra

Daniel Schorr, nešťastné dětství, podporoval ambice, které zapustily kořeny v žurnalistice a přerostly v působivou vysílací a tiskovou kariéru, která trvala desítky let. Po absolvování City College of New York, Schorr pracoval s řadou novin, včetně Židovský denní zpravodaj, Židovská telegrafická agentura a Aneta, tisková agentura Nizozemské východní Indie. Během druhé světové války sloužil Schorr v armádní rozvědce a poté psal pro Monitor křesťanské vědy a New York Times. V roce 1953 se dostal pod opatrovnictví Edwarda R. Murrowa, když přijal práci u CBS. Schorr přidal své hlasové a zpravodajské analytické schopnosti do NPR od roku 1985 a zastával pozici až do své smrti. Schorr napsal řadu knih a dokumentů a získal mnoho novinářských cen, včetně tří Emmys za pokrytí Watergate. Nekompromisní novinář, který jako první vedl rozhovor se sovětským vůdcem (Nikita Chruščov, 1957), měl Schorr 93 let, když zemřel ve Washingtonu, D.C.

Schorrova první naběračka přišla ve 12 letech, když uviděl své první mrtvé tělo-ženu, která spadla nebo skočila ze střechy jeho činžovního domu. Rychle přemýšlející Schorr zavolal nejen policii, ale také-po rozhovorech o oběti- Domácí zprávy z Bronxu, která mu za informace zaplatila.


Podívejte se na video: Дарья Шорр - Dashas Jam @ Клуб Алексея Козлова (Smět 2022).